Mijn mail komt niet aan

Indien je gebruik maakt van formulieren op je website kan het voorkomen dat de berichten niet aankomen in je mailbox. Dit kan meerderere oorzaken hebben en in onderstaande punten geven we aan welke stappen gecontroleerd kunnen worden om dit te verhelpen.


1. Controleer je SPF-record

Het gebruik van een onjuist of onvolledig SPF-record zorgt ervoor dat je e-mail regelrecht de spamfolder in gaat. Om dit te voorkomen hanteer dan door ons aanbevolen SPF-record: "v=spf1 a mx include:_spf.yoursite.io -all".

Indien de mailtjes daarna nog steeds in de spam komen hanteer dan dit txt record: "v=spf1 a mx include:_spf.ips.nl -all".

Gebruik je aanvullende providers die vanuit jouw domein e-mail versturen, vergeet dan niet om de IP-adressen of hostnames van deze providers (waar je e-mail is ondergebracht) aan te vullen. Deze aanvullende gegevens kun je bij de provider navragen. Zorg ervoor dat je altijd maar één uniek, volledig SPF-record gebruikt.

Tip! gebruik deze site om je SPF-record te controleren: https://www.dmarcanalyzer.com/nl/spf-2/checker/

 

2. Klopt het "Afzender e-mailadres"?
Het gebruiken van het juiste afzender-adres is zeer belangrijk. Om deze in te stellen ga je naar het tabblad "Koppelingen" van het formulier. Hier staat het veld "Afzender e-mail adres". Controleer of hier de juiste afzender staat. E-mail vanaf je website moet altijd een bestaand e-mailadres als afzender hebben, welke het beste kan eindigen op jouw domeinnaam. 

Let op! Indien je een e-mail adres gebruikt als afzender dat niet eindigt op @jouwdomein.nl maar bijvoorbeeld op @gmail.com. Dan is de kans groot dat de mail niet binnen gaat komen omdat in dit voorbeeld gmail.com niet accepteerd dat je met hun mail adres emails verstuurd. Je moet hiervoor dan het SPF-record aanpassen naar onderstaande. Indien dit niet werkt raadpleeg dan hun helpdesk.

"v=spf1 a mx include:_spf.yoursite.io include:_spf.google.com -all"

 

3. Kijk de inhoud van je email na
Er is een handige tool te vinden op mai-tester.com die controleert hoe spamgevoelig de inhoud van je e-mail is. 


4. Nog steeds e-mail in de spam?
Heb je alle punten nagekeken en blijft je e-mail in de spam uitkomen? Neem dan contact op met de support afdeling.

Tip! Indien je de mail niet hebt ondergebracht bij onze partner IPS is dat ook nog een handige laatste stap. Mach3Blocks en de e-mail van IPS zijn op elkaar afgestemd zodat jouw e-mail niet in de spambox komt. Bekijk hier de mogelijkheden.