Op welke zoektermen optimaliseren?

Wanneer je aan de slag gaat met het optimaliseren van een webpagina is het handig om te weten op welke termen mensen zoeken. Als je bijvoorbeeld een autospeciaalzaak hebt, wil je natuurlijk gevonden worden op de term “autospeciaalzaak”. Echter kan het zijn dat de mensen juist meer zoeken op “autozaak” of “autowinkel”.

Een handige tool om erachter te komen welke termen het beste scoren kun je gebruik maken van de Google Keyword Planner. Je moet hier echter wel een Google Adwords account voor hebben of aanmaken. Hier zitten geen kosten aan en je hoeft ook geen advertenties te plaatsen.

Klik hier om naar de beginpagina te gaan van de Google Keyword Planner of bekijk hier de instructies.

Zoektermen bepalen met Google suggesties
Een andere manier om een goed idee te krijgen van zoektermen die relevant kunnen zijn voor jouw website is naar google.nl te gaan en daar direct een aantal termen in te typen. Je krijgt dan direct een aantal suggesties te zien die je kunt gebruiken als zoektermen voor je eigen website.

Als je hebt gezocht op een bepaalde term krijg je ook onderaan de eerste pagina met zoekresultaten direct de gerelateerde zoekopdrachten te zien. Met zowel de suggesties als de gerelateerde zoekopdrachten krijg je via Google al een aardig inzicht welke termen je moet verwerken op specifieke pagina's op je website.